Fragments

0.
Bylo to nepředstavitelné! Najednou byla tma a my jsme se tlačili jeden na druhého a jen se modlili, aby nám nějaký těžký předmět nerozdrtil hlavu, abychom zůstali naživu.
O minutu později,,, to už byla minulost. Všichni jsme věděli, že se něco stalo. Bylo to děsivé. Sto metrů vysoký oblak krystalického ledu asi minutu po. Každý jsme se snažili najít si co možná nejbezpečnější místo. Byla úplná tma, viditelnost nulová a my se choulili jeden ke druhému. Všechno bylo nestabilní, něco klesalo, něco naopak stoupalo. Bylo po všem. Nejsme si jistí, co máme dělat – jestli odejít, anebo zůstat.





1.
Katastrofa není něčím, co hrozí nastat v blízké budoucnosti, nebo co se naopak stalo už někdy dříve. Prožíváme ji spíše právě teď. Neexistuje žádný konkrétní moment zkázy. Svět nekončí velkým třeskem. Země se chvěje. Nikdo neví, co přesně pohromu způsobilo. Její příčina leží někde v daleké minulosti a je absolutně oddělená od přítomnosti. Katastrofa je negativní zázrak, kletba, kterou žádným pokáním nemůžeme odčinit. Katastrofu může zmírnit jen zásah něčeho nepředvídatelného, jako je třeba událost, která ji spustila. Nemá smysl se o něco pokoušet, jenom nesmyslná naděje dává smysl.
Co je katastrofa samotná? Je možné, že její motiv je nutné chápat jako metaforu nebo výraz nějakého jiného druhu úzkosti. Jak dlouho může katastrofa existovat bez nových podnětů? Co se stane, když už nikdo nepřijde s ničím překvapivým?
Katastrofa dává tušit, že konec už přišel, že budoucnost nám může nabídnout jen opakování, variaci jednoho a téhož. Je možné, že už nás nečekají žádná překvapení?


Úzkost má za následek neustálé kolísání. Na jedné straně naděje, že se dříve nebo později něco musí stát. Na straně druhé rezignovaný pohled, že se nic nového stejně stát nemůže. Oscilujeme mezi čekáním na budoucí velkou věc. Jak dlouho už tomu je, co se něco takového stalo a jak velké to vlastně bylo? 

0.
It was unimaginable! Suddenly it was dark and we were pushing into each other and just praying that some heavy object wouldn’t crush our heads and we would survive.A minute later... it was already over. We all knew that something had happened. It was terrifying. A hundred meter tall plume of crystalline ice for about a minute afterwards. Each of us tried to find the safest place possible. It was completely dark, the visibility was zero and we huddled next to each other. Everything was unstable, some things were falling and other things were rising. It was over.
We weren't sure what to do: whether to leave or stay put.

1.
A disaster is not something that threatens to happen in the near future, or, on the contrary, something that has happened earlier. Rather it is something we experience right now. There is no specific moment of destruction. The world does not end with a big bang. The earth trembles. No one knows exactly what caused the disaster. Its cause lies somewhere in the distant past and is totally separate from the present. The catastrophe is a negative miracle, a curse, which no penance can undo. A disaster can only be alleviated by the intervention of something unpredictable, such as the event that triggered it. It makes no sense to try anything; only senseless hope makes sense.
What actually is a disaster? Maybe its design must be grasped as a metaphor or as an expression of some other kind of anxiety. How long can catastrophe exist without new stimuli? What happens if nobody comes up with anything surprising anymore?
A catastrophe suggests that the end has come, that the future can offer us only a repetition, a variation of one and the same thing. It is possible that we can no longer expect any surprises?
A consequence of anxiety is constant fluctuation. On the one hand the hope that sooner or later something has to happen, on the other the fatalistic view that nothing new can happen. We oscillate between waiting for the next big thing. How long has it been since something like that happened and how big was it actually?


4.
Pokud se vyčerpá budoucnost, nezůstane nám nic. Projděte se po pláži a uvidíte předměty vytržené z jejich kontextu. Nashromážděné předměty na palubě lodi nějakých naivních dobyvatelů vesmíru nebo co. Sugestivní obraz toho, jak proces funguje v praxi.

5.
1. Nemůžu si na to zvyknout. Okolnosti, kterým čelíme, jsou katastrofální.
2. Když ležím na zemi, půda se pode mnou pohybuje. Je to strašně zvláštní pocit. Nemůžu si na to zvyknout.
1. Po bouři bude klid.
2. Možná se ptáte, proč nejdeme jinam? Rádi bychom, ale není kam.


6.
1. Tělo již není překážkou. Je to naopak něco, do čeho se myšlení noří či musí ponořit, aby dosáhlo nemyšleného. Tedy života.
2. Ne že by tělo nemyslelo, ale ve své zatvrzelosti nutí myslet to, co se myšlení vymyká – život. Kategorie života, to jsou právě postoje těla, jeho situace. Co takové tělo dokáže ve spánku? Kolik je v něm síly a jakou má výdrž?
3. My dokonce nevíme, co takové tělo dokáže. Znamená myslet dozvídat se, co takové nemyslící tělo dokáže?
1. Tělo se nikdy nenachází v přítomnosti. Zahrnuje předtím a potom. Únavu a očekávání.
2. Únava, očekávání, beznaděj, to jsou také postoje.


1. Co přijde poté, když už bylo vše řečeno?


4.
If the future is exhausted, we are left with nothing. You stroll along the beach and see objects removed from their context: the accumulated objects aboard the boat of some naive conquerors of the universe or some such. A suggestive image of how the process works in practice.

5.
1. I can't get used to it. The circumstances we face are catastrophic.
2. When I lie on the ground, the earth beneath me moves. It’s a terribly strange feeling. I can’t get used to it.
1. There will be calm after the storm.
2. Perhaps you are asking why we don't go somewhere else? We’d like to, but there’s nowhere to go.


6.
1. The body is not an obstacle. On the contrary, it is something into which thought submerges or must submerge in order to achieve the unthought-of. That is, life.
2. It’s not that the body does not think, but in its obstinacy it compels thinking what is beyond thought life. The category of life – that is the attitudes of the body, its situation. What things can the body do in sleep? How much strength is in it, and what endurance does it have?
3. We don't even know what the body can do. If thinking means discovering, what can the unthinking body achieve?
1. The body is never located in the present. It includes the before and after. Fatigue and anticipation.
2. Fatigue, anticipation, hopelessness – these too are attitudes.

1. What comes after, when everything has already been said?